Stalltips til røykeslutt

26. September 2011

NLP & coaching

Fra Kamilles ekspertpanel:

Hei! Nå SKAL jeg klare slutte å røyke – kan du gi meg noen skikkelige stalltips på hvordan jeg holder motivasjonen oppe?

Hei,

Hva er du når du ikke røyker? I det øyeblikket du ser deg selv som en ikke-røyker, hvilket bilde ser du da? Hjernen vår kan ikke forholde seg til negasjoner, så for å vite hva du ikke er må den lage et indre bilde av det du ikke er først. Det blir som om jeg sier ikke tenk på et blått eple.  Ja akkurat, lynraskt og uten at du kan stoppe det, lager hjernen din et bildet av det. Derfor er selve ordet ikke-røyker en utfordring, siden det alltid klistrer røyken til deg på et vis.

Så start med å definere hvem du er når du har lagt røyking bak deg. Hva ser du? Og hva vil du kalle deg? Frisk? Sunn? Glad?

Når du fjerner noe, erstatt det med noe annet. Hva vil du begynne med i stedet for? Velg på øverste hylle nå og bestem deg for noe som frister og støtter deg. Noe du er fornøyd med at du gjør. For eksempel er det mange som erstatter røyken med en ny uvane; sjokolade, pastiller, mat eller snus. Om det er ok for deg å erstatte en dårlig vane med en annen dårlig, gå i gang. Ellers er du tjent med å tenke over hva av det som er sunt og godt for deg som frister deg. Noe du vet gir en følelse av letthet, glede og stolthet.

Når du har valgt, lag et stort, fargerikt og klart bilde av det. La oss si valget ditt falt på store fristende, blanke epler. Se da for deg et skikkelig digert deilig eple, akkurat så attraktivt som favoritt eplet ditt er. Det som du bare MÅ hente opp fra fruktdisken når du går forbi. Doble størrelsen på bildet, og juster lyset sånn at det blir helt perfekt. Kanskje er det sollys, kanskje er det vanlig dagslys, kanskje er det lyset fra benken din hjemme. Se deg selv nyte eplet og kjenn hvor godt det gjør. Legg merke til følelsen av velvære som brer seg, og hør hva kroppen din sier. Den liker det inderlig! Om du velger trening, å lytte til musikk, ta et bad, lese eller noe annet, sett inn det i stedet for eplet og følg de samme trinnene.

Skulle suget etter den gamle uønskede vanen melde seg, erkjenn det. Gi deg selv noen øyeblikk til å kjenne på suget og så husker du tilbake på alt det ekle du forbinder med det; lukten, smaken, den dårlige pusten, gusten hud, giftstoffer, pengesluket – eller hva det var du ville bort fra.

En hver vane starter med noe som gjentas. For hver gang du gjør din nye vane, både som en indre film og gjennom handling, forsterker du din nye vane og ditt nye jeg.

Lykke til!

 

Har du andre stalltips? Eller meninger rundt røykeslutt? Del gjerne erfaringer og kom med tips i kommentarfeltet lender ned under her:

 

Trine Åldstedt har inngått i Kamilles ekspertpanel siden vår 2010. Sammen med en psykolog, prest og lege gir hun råd, tips og motivasjon til lesere. Les mer i Kamille.

Følg Coachingeksperten Trine Åldtstedt på Facebook!

Følg Trine Åldstedt på Twitter

Få med deg boken Alt sitter i hodet

, , , , , , , ,

Følg meg på sosiale medier!

Her kan du følge meg via RSS-feed, Facebook eller Twitter. Du kan også se nyttige videoer på Metaresources YouTube-kanal.

No comments yet.

Leave a Reply

------------------